Правила для батьків
1. Не навчайте того, з чим ви самі необізнані. Для
правильного виховання дитини треба знати її вікові та індивідуальні
особливості.
2. Не сприймайте дитину як свою власність, не ростіть її для
себе. Ваша мета – виростити її для життя серед людей.
3. Довіряйте дитині. Пояснюйте, що вона робить краще, а не
гірше. Залишайте за нею право на власні помилки, тоді дитина оволодіє вмінням
їх самостійно виправляти.
4. Не ставтесь до дитини зневажливо. Дитина повинна бути
впевнена в своїх силах, тоді з неї виросте відповідальна особистість.
5. Будьте терплячими. Ваша нетерплячість – ознака слабкості,
демонстрація вашої невпевненості у собі.
6. Будьте послідовним у своїх вимогах, але пам’ятайте: твердість
лінії у вихованні досягається не покаранням, а стабільністю обов’язкових для
виконання правил, спокійним тоном спілкування, неквапливістю і послідовністю.
7. Потурбуйтесь про те, аби ваша дитина накопичувала досвід
у спокійному темпі. Дозволяйте їй відпочивати від розпоряджень, наказів,
зауважень. Нехай вона вчиться розпоряджатися собою.
8. Виключіть із своєї практики вислів: «Роби, якщо я
наказав!» Замініть цю форму вимоги на іншу: «Зроби, тому що не зробити цього не
можна, це принесе тобі користь»
9. Оцінюючи дитину, кажіть їй не тільки про те, чим ви
особисто незадоволені, а й про те, що вас радує. Не порівнюйте її з сусідською
дитиною, однокласниками, друзями. Порівнюйте, якою вона була вчора і якою є
сьогодні.
10. Ніколи не кажіть, що вам ніколи виховувати свою дитину.
Давайте вчитися виховувати наших дітей, пізнавати те, чого ми не знаємо,
знайомитись з основами педагогіки, психології, якщо насправді любимо їх і
бажаємо їм щастя.
ПАМ'ЯТКИ ДЛЯ
БАТЬКІВ
Пам’ятка № 1.
· Виховує
все: люди, речі, явища, але на першому місті батьки. Учити жити – це значить
передавати із серця в серце моральні багатства. І передає ці багатства
той, хто з колиски
пестить дитину, хто дбайливою рукою підтримує її перший
крок, хто веде її за руку
першою стежинкою життя. Це мати, батько,
вчитель.
· Виховання
починається із дня народження. Перше, із чого дитина починає пізнавати
світ, - це ласкава материнська
усмішка, тиха колискова пісня, добрі очі, лагідні обійми.
З
усього цього складається перше уявлення про добро і зло.
· У
сімейному вихованні вирішальну роль відіграє морально-політичне обличчя батьків
Могутньою виховною та облагороджуючою силою для дітей сім’я стає
тільки тоді, коли
батько і мати бачать високу мету свого життя, живуть в ім'я високих цілей, що
батько і мати бачать високу мету свого життя, живуть в ім'я високих цілей, що
збільшують їх в очах дитини.
· Турбота
батька і матері про здорову сім'ю. Справжня мудрість вихователя – батька,
матері – в умінні дати дитині щастя дитинства – це спокійне домашнє
вогнище.
· Сім’я
- це первинний колектив українського суспільства. Потрібно щоб дитина
знала, що блага її життя – наслідок великої праці її батьків, турботи люблячих
її людей. Адже без них, без їхньої праці і турботи вона просто не могла б
існувати. Тут криється велика небезпека – виростити людину егоїстичну,
яка вважає, що головне – її особисті потреби, а все інше – другорядне. Я
бачу лише один шлях: учити дитину робити добро для людей, батьків, старших
членів їх сімей, вчителів; учити дітей розуміти й переживати всім серцем, що
вона живе серед людей і що найглибша людська радість – жити заради когось.
· Готових
рецептів сімейного виховання немає.
· Є
люди, здатні тільки народити, але не здатні по справжньому виховувати.
Повнокровна й гармонійна особистість народжується материнською і батьківською
мудрістю.
Народження людини – велике і важке діяння, щаслива і складна праця, яка
називається вихованням.
Пам’ятка № 2.
Щоб виховати дитину слід дотримуватись правил у
реалізації своїх сімейно - побутових педагогічних функцій.
Основні з них такі:
· Встановлювати і дотримуватись загальноприйнятих норм
поведінки, чіткого режиму
життя (праці, навчання, дозвілля, відпочинку),
практикувати визначення кожному
членові сім'ї його обов'язків, контролювати їх
виконання, спільно з дітьми аналізувати
стан життя родини, її внутрішньо
сімейні плани, перспективи.
· Постійно
тримати у полі зору шкільне життя дитини, цікавитись її успіхами, запитами,
проблемами, труднощами, інтересами, прагненням і способами
їх задоволення.
· Знати товаришів своєї
дитини, зони її неформального спілкування, сповідуванні нею
ідеали,
пріоритетні життєві орієнтири.
· Виховувати у дітей
відповідальне, ціннісне ставлення до свого здоров'я, розуміння
обов'язку
допомагати в майбутньому своїм пристарілим батькам і родичам, дітям, усім
нужденним людям, утримувати свою сім'ю.
· Компетентно
й педагогічно грамотно обговорювати з
дітьми проблеми асоціального
змісту життя окремих людей (наркомани,
алкоголіки), перша
інформація повинна
надійти від батьків, а не від компанії.
· Обмежувати
доступ дітей до інформації, що популяризує проституцію, наркоманію.
· Розвивати
і заохочувати самостійність у дітей, уміння відстоювати свою позицію.
· Підтримувати
постійний зв'язок зі школою.
· Знати
і уміти пояснити основні прикмети чи зовнішні ознаки вживання дітьми
наркотиків, токсичних речовин.
· Бути
готовим до прийняття певних «дисциплінарних»
рішень щодо обмеження
«непродуктивного» часу
життя дитини і контактування її з «підозрілими»
товаришами.
Анкета для батьків
1. Коли у Вас виникло бажання привести дитину до бібліотеки?
2. Скільки їй було років, коли Ви з нею вперше прийшли до бібліотеки?
3. Це було:
- ваше бажання
- бажання дитини
- необхідність (завдання школи, дитячого садка або гуртка)
- ваше бажання
- бажання дитини
- необхідність (завдання школи, дитячого садка або гуртка)
4. Для Вашої дитини візит до бібліотеки радісна подія?
5. Що допомагає Вам вибрати книги для дитини?
- порада бібліотекаря
- дитячі журнали та газети
- пам'ять свого дитинства
- знання можливостей і смаків своєї дитини
- порада бібліотекаря
- дитячі журнали та газети
- пам'ять свого дитинства
- знання можливостей і смаків своєї дитини
6. Що впливає на вибір Вашої дитини?
- порада батьків
- завдання школи
- особистий інтерес
- порада бібліотекаря
- порада батьків
- завдання школи
- особистий інтерес
- порада бібліотекаря
7. Назвіть улюблені книги Вашої дитини
8. Чи розповідає Вам дитина про прочитане?
ДЯКУЮ
ЗА ВІДПОВІДЬ!
ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКIВ
«ВАША ДИТИНА В ДЗЕРКАЛI
ЧИТАННЯ»
Шановнi
батьки, цей тест призначений для тих, чиї дiти вчаться в 5-8-х класах.
Якщо
Ви хочете дiзнатися, що значить для Вашої дитини читання, яку роль вiдiграє
воно в її життi, спробуйте вибрати по одному варiанту з вiдповiдей на кожне
запитання. Ви не тiльки визначите ступiнь пiдготовленостi вашої дитини, а й
зможете оцiнити свої здiбностi як керiвника читання.
ЗАПИТАННЯ:
1. Чи часто Ви читали вголос Вашiй дитинi, коли вона ще не вмiла робити цього сама?
a. практично кожного дня (5).
b. часто (4).
c. рiдко, придiляли мало часу цьому заняттю (3).
d. рiдко, тiльки якщо попросить (2).
e. нiколи цим не займалися (1).
a. практично кожного дня (5).
b. часто (4).
c. рiдко, придiляли мало часу цьому заняттю (3).
d. рiдко, тiльки якщо попросить (2).
e. нiколи цим не займалися (1).
2. Згадайте, чи
легко вашiй дитинi далося навчання читанню?
a. так, це сталося дуже швидко i без сторонньої допомоги (5).
b. їй знадобилося для цього небагато часу (4).
c. ми довго займалися з нею (3).
d. наша допомога не мала успiху, дитина навчилася читати лише у школi (2).
e. нi, вона i зараз читає абияк (1).
a. так, це сталося дуже швидко i без сторонньої допомоги (5).
b. їй знадобилося для цього небагато часу (4).
c. ми довго займалися з нею (3).
d. наша допомога не мала успiху, дитина навчилася читати лише у школi (2).
e. нi, вона i зараз читає абияк (1).
3. Спробуйте
визначити iнтерес Вашої дитини до читання за такими критерiями:
a. це стало її улюбленим заняттям (4).
b. вона читає багато, але тiльки програмнi твори (2).
c. читання її мало цiкавить, вона рiдко читає (1).
d. досить часто доводиться примушувати її взяти в руки книжку (0).
a. це стало її улюбленим заняттям (4).
b. вона читає багато, але тiльки програмнi твори (2).
c. читання її мало цiкавить, вона рiдко читає (1).
d. досить часто доводиться примушувати її взяти в руки книжку (0).
4. Спостерiгаючи
за дитиною, яка читає, у Вас складається враження, що:
a. їй важко вдається вникнути у твiр (1).
b. вона читає досить повiльно, не вникає у смисл того, про що читає (2).
c. вона повнiстю занурена в читання, часто не помiчає того, що відбувається навколо
(3).
a. їй важко вдається вникнути у твiр (1).
b. вона читає досить повiльно, не вникає у смисл того, про що читає (2).
c. вона повнiстю занурена в читання, часто не помiчає того, що відбувається навколо
(3).
5. Коли Ви просите
дитину переказати прочитане, вона:
a. не може цього зробити (0).
b. часто плутається, забуваючи основнi деталi (1).
c. розповiдає прочитане дуже близько до тексту (3).
d. додає до прочитаного вiд себе, вигадує новi деталi, фантазує (4).
a. не може цього зробити (0).
b. часто плутається, забуваючи основнi деталi (1).
c. розповiдає прочитане дуже близько до тексту (3).
d. додає до прочитаного вiд себе, вигадує новi деталi, фантазує (4).
6. Якщо Ваша
дитина зайнята читанням цiкавої книги, а по телевiзору почалися мультфiльми,
яка реакцiя дитини:
a. вона одразу кидає книгу i сiдає до телевiзора (0).
b. вона може читати, час вiд часу поглядаючи на екран (1).
c. телевiзор не може перешкодити її читанню; це для неї лише 5-ти хвилинний
вiдпочинок, а потiм вона знову сiдає читати (3)
a. вона одразу кидає книгу i сiдає до телевiзора (0).
b. вона може читати, час вiд часу поглядаючи на екран (1).
c. телевiзор не може перешкодити її читанню; це для неї лише 5-ти хвилинний
вiдпочинок, а потiм вона знову сiдає читати (3)
7. Якщо у Вашої
дитини є своя книжкова полиця, спробуйте за нею визначити коло її читання:
a. читає все пiдряд (0).
b. обожнює детективи i пригоди (1).
c. вона так навантажена навчанням, що читає лише програмовi твори (2).
d. краще почитає щось лiричне (3).
e. легка лiтература не входить у сферу її iнтересiв (4).
f. переважно це класика i наукова лiтература (5).
a. читає все пiдряд (0).
b. обожнює детективи i пригоди (1).
c. вона так навантажена навчанням, що читає лише програмовi твори (2).
d. краще почитає щось лiричне (3).
e. легка лiтература не входить у сферу її iнтересiв (4).
f. переважно це класика i наукова лiтература (5).
8. На Ваш
погляд, на читання Вашої дитини переважно впливає:
a. школа (2).
b. телебачення, кiно (1).
c. Ви - батьки (3).
d. як правило, вона сама правильно обирає, що читати (5).
e. щось iнше (4).
a. школа (2).
b. телебачення, кiно (1).
c. Ви - батьки (3).
d. як правило, вона сама правильно обирає, що читати (5).
e. щось iнше (4).
9. Як вона
ставиться до творiв, якi вивчає у школi:
a. любить їх читати (3).
b. важко сприймає (2).
c. зовсiм не читає (1).
a. любить їх читати (3).
b. важко сприймає (2).
c. зовсiм не читає (1).
10. Де дитина
бере книжки для читання:
a. з дитинства вона вiдвiдує бiблiотеки i вмiє користуватися каталогом (4).
b. у себе вдома - у нас велика бiблiотека (3).
c. просить почитати у друзiв (2).
d. менi важко вiдповiсти (1).
a. з дитинства вона вiдвiдує бiблiотеки i вмiє користуватися каталогом (4).
b. у себе вдома - у нас велика бiблiотека (3).
c. просить почитати у друзiв (2).
d. менi важко вiдповiсти (1).
11. Як Ви самi
оцiнюєте свої здiбностi у керiвництвi читанням Вашої дитини:
a. вiдмiнно, читання дитини для мене - один iз головних методiв її виховання; я придiляю цьому багато уваги (5).
b. добре, я вважаю, що читання дуже важливе у розвитку дитини, але нехай читає за власним бажанням (4).
c. задовiльно; я не слiдкую за тим, що i як читає моя дитина, це обов'язок школи (3).
a. вiдмiнно, читання дитини для мене - один iз головних методiв її виховання; я придiляю цьому багато уваги (5).
b. добре, я вважаю, що читання дуже важливе у розвитку дитини, але нехай читає за власним бажанням (4).
c. задовiльно; я не слiдкую за тим, що i як читає моя дитина, це обов'язок школи (3).
РЕЗУЛЬТАТИ:
9- 15 балів
Увага!
Книга не входить у коло iнтересiв Вашої дитини, бiльше того, можливо, вона
вiдчуває огидливiсть, ворожiсть до читання, що позначиться негативно на її
розвитку. Певно, Ви дуже мало спонукаєте її до цього заняття.
Спробуйте
виправити помилку, зацiкавте її, почитайте разом з нею, починайте з легких
творiв. I поговорiть з нею про прочитане - це зблизить вас.
Проконсультуйтесь
у дитячого бiблiотекаря. Вiн допоможе Вам i Вашому сину (дочцi).
15-30 балів
Ваша
дитина належить до категорiї тих читачiв, якi читають час вiд часу, переважно
вибiр їх лiтератури визначається школою. Вона може прочитати книгу через
необхiднiсть, але, на жаль, потреби в самостiйному читаннi не вiдчуває.
Примусове читання приносить мало користi. Лише радiсне пiдносить душу.
Тому
якнайбiльше говорiть вдома про книги, розкажiть про тi, якi вас особисто
схвилювали, розкажiть так, щоб не прочитати їх було просто неможливо.
31-49 балів
Як
видно, Ваша дитина любить читати i робить це iз задоволенням. Коло її читацьких
iнтересiв широке, книга для неї - це засiб пiзнання свiту i роздумiв про життя
i саму себе. Вона здатна на правильний самостiйний вибiр лiтератури.
За
читанням цiєї дитини не потрiбний контроль. Ви вже прищепили їй любов до книги.
Це досить сформований читач. Та спiлкування з нею щодо прочитаного нiколи не
стане для вас зайвим.
50-56 балів
Якщо
Ваша дитина входить в цю невелику групу читачiв, ми можемо привітати Вас. Книга
надiйно увiйшла в життя вашої дитини. Очевидно, книга є членом вашої родини.
Ваша дитина - обдарований читач. Вона не лише багато читає, а ще й умiє
по- справжньому сприймати прочитане. Крiм того, вона володiє образною пам'яттю
та надiлена фантазiєю.
Але
будьте обережнi, аби читання не стало для неї iнобуттям дiйсностi, яке
вiдсторонює вiд реальностi. Нехай частiше зiставляє книгу з життям.
Допоможiть
їй у цьому, не позбавляючи радостi вiльного читання.
Тест для батьків
"Чи хороший Ви батько (мати)?"
Немає коментарів:
Дописати коментар